Plitvické jazerá

Autor: Michal Kiripolský

Plitvické jazerá (chorvátsky Plitvička jezera) sú určite najznámejším spomedzi ôsmich chorvátskych národných parkov (Brijuni, Kornati, Krka, Mljet ,Paklenica, Risnjak, Severný Velebit). NP Plitvička jezera sa nachádza v Licko-senjskej župe, asi 530 km od Bratislavy. Nenachádzajú sa však na toku rieky Plitvica, ako by si človek pomyslel, ale sú lokalizované na hornom toku rieky Korana tvorenej vodami Bijela Rijeka a Crna Rijeka, v krasovom údolí medzi pohoriami Mala Kapela and Pljesivica, neďaleko hranice s Bosnou a Hercegovinou. Rieka Plitvica spadá do jazera Novakovica Brod ako vodopád. Na ploche okolo 200 km2 leží v rôznej nadmorskej výške 16 rôzne veľkých a rôzne hlbokých jazier zaberajúc pri tom rozlohu viac ako 2 km2. Od roku 1979 je NP Plitvička jezera na zozname svetového prírodného bohatstva UNESCO. V parku sú aj neprístupné a prísne chránené lokality endemitov – napr. lúka so 42 druhmi orchideí.

Počas našej letnej dovolenky sme sa rozhodli pre zastávku v tomto krásnom kúte našej planéty. Z Bratislavy vyrážame ráno okolo 9:00. Našim zámerom je večer sa ubytovať v kempe Korana neďaleko vstupu č. 1 (Rastovača) do NP. Tu plánujeme prespať, celý ďalší deň chceme v kľude venovať krásam NP známeho napr. aj tým že sa tu natáčali zábery kultových filmov o apačskom náčelníkovi menom Vinnetou (Strieborné jazero a jazero s pokladom: jazero Kaludjerovac, banditi chcú obesiť Freda Engela: jazero Galovac, prestrelka pri striebornom jazere: jazero Kozjak). Naša trasa vedie okolo Viedne smerom na Graz a Maribor, ďalej na Zagreb a Karlovac a tu odbočujeme z hlavného ťahu do ľava na cestu č. E71 smer Slunj a Plitvička jezera – 540 km a okolo 6 hodín jazdy. Naš kemp sa nachádza asi 6 km pred vstupom č.1 do NP. Večer ešte pred ubytovaním sa v kempe sme sa previezli až k hlavnému vstupu aby sme ráno vedeli, kam vlastne ideme. Odbočka do kempu je dobre označená, schádzame z cesty a dostávame sa hneď na vrátnicu. Po zaregistrovaní sa dostávame inštrukcie a mapku kempu. Kemp je rozľahlý, na prvý pohľad sa zdá že je tu veľa ľudí, ale akonáhle sa trošku lepšie rozhliadneme, zisťujeme že takto veľkú plochu nebude len tak ľahké zaplniť. Netrvá nám dlho a nachádzame ideálne miesto pre náš stan. Musím povedať, že kemp je výborný, tichý, velmi pekný s čistými toaletami a umývarkou. Dajú sa tu prenajať aj chatky. Viac info sa dá najsť na oficiálnych stránkach NP Plitvička Jezera, kde je aj aktuálny cenník ubytovania.

Ráno sa prebúdzame do nádherného slnečného dňa. Po raňajkách a krátkej očiste vyrážame, hlavne ja plný očakávaní smerom k jazerám. Hneď od kempu sa cesta začína klukatiť a stúpame k hlavnému vchodu do NP. Po pravej strane je sa rozprestiera údolie v ktorom sa nachádzajú jazerá, z cesty ich však vidieť nie je. Po cca 6 km prechádzame okolo vstupu č. 1 do NP a smerujem na platené parkovisko pri vstupe č. 2 (Hladovina) v ktorom počeť áut svedčí o veľkej navštevovanosti tejto prírodnej krásy. Po zaplatení vstupného prechádzame mostíkom ponad hlavnú cestu. Kráčajuc s davom ľudí sa dostávame k informačnej tabuli, kde si môžeme vybrať niektorú zo 6 navrhovaných variant prehliadky jazier. A takisto je tu aj mapa celeho národného parku. My volíme vlastnú alternatívu a vydávame sa na zostup k jazerám. Tie sa nám ukazujú len pomaly, po kúsku až kým nezostúpime úplne na ich úroveň. Začíname časťou nazývanou Gornja Jezera. Trochu si nadchádzame po asfaltovej ceste až k jazeru Galovac (12 ha, 24 m, 538 m.n.m.), kde sa konečne dostávame k hladine jazera. Očaruje nás priezračná voda, hrajúca podľa hĺbky rôznymi odtieňami modrej až zelenej farby. Jazero je plne rýb, sem tam sa na jeho hladine objaví kačica. Na protiľahlej strane jazera sú padajúce vodopády charakteristické pre kaskádovité rozloženie Plitvických jazier. Množstvo vody tu padá väčšími alebo menšími vodopádmi alebo kaskádami. Je to nádherné. Po upravených cestičkách sa presúvame k ďalšiemu jazeru smerom nahor a to k jazeru Veliko jezero (2 ha, 7 m, 606 m.n.m.). Cesta po jazere je zabezpečená drevenými mostíkmi, niekedy vedúcimi pomedzi bujne rastúce trávy, ktoré lemujú brehy všetkých jazier. Niekedy mostíky vedú priamo ponad jazero, popri vodopádoch... Pomedzi jazero Veliko a jazero Galovac sa popri jazere Malo jezero (1 ha, 9,5 m, 604 m.n.m.) dostávame k Okrugljak jazero (4 ha, 13 m, 614 m.n.m.). Malebnosť prostredia všetkých jazier je tvorená kulisou padajúcich vodopádov, kadiaľ sa voda z vyššieho jazera prelieva do toho nižšie položeného a odtiaľ pokračuje ďalej, podčiarknutá priezračnosťou vody, v ktorej vidno plávať ryby ako na dlani, takisto zakonzervovanými kmeňmi stromov pod hladinou vody a dotvorená zelenou farbou bohatej vegetácie všade naokolo. Čistotu vody dokazuje aj prítomnosť rakov v jazerách. Prechádzame popri jazeru Ciginovac (7 ha, 11 m, 626 m.n.m.) a dostávame sa k najvyššie položenému jazeru Proščansko Jezero (68 ha, 38 m, 637 m.n.m.). Na okamih som mal pocit ako by som stál na drevenej lavičke nad hladinou mora niekde v Karibiku. Zaujal ma tu aj ďalší z obyvaťelov tohto národného parku a to vážka. Neďaleko tohoto jazera sa nachádza bufet, kde je možné sa za pomerne veľa peňazí občerstvit jedlom typu fast-food alebo aj kávou či chladeným pivkom. My sme po krátkej zastávke opäť po brehu jazera Galovac presunuli k jazeru Gradinsko a po mostíkoch pomedzi tieto dve jazerá sme si vychutnali asi najmalebnejšiu časť tejto polovice NP Plitvička Jezera. Tento úsek je veľmi bohatý na počet vodopádov a malých jazierok rôzneho tvaru a hĺbky samozrejme doplnené je to všetko nádherne zelenou a bujnou vegetáciou. Užasnutí týmto úsekom schádzame k jazeru Kozjak, kde sa v prístave naloďujeme na trajekt až na druhú stranu jazera, do druhej časti NP Plitvička Jezera tzv. Donja Jezera. Táto druhá časť je výplňou dna kaňonu. Cesta vedie aj po vrchu brehu kaňonov, my sa však vydávame cestou po dne, ktorá sa zdá byť zaujímavejšia, a naviac, pri ceste späť k parkovisku budeme musieť vystúpiť nahor z kaňonu a prejst určitú casť cesty aj vrchom. Prvým jazerom po ktorého brehu prechádzame je Milanovac Jezero (3 ha, 18m, 524 m.n.m.), ďaľej Novakovica Brod Jezero (0,3 ha, 4,5 m, 504 m.n.m.) až sa dostávame k najvačšiemu vodopádu v celom NP a to k vodopádu Veliki Slap, ktorý je vysoký 78 m. Odtiaľ sa presúvame ešte popri jazeru Kuladerovac (2 ha, 14m, 508 m.n.m.) a začíname stúpať hore stenou údolia. Začína sa nám črtať nový pohľad na sústavu jaziera a to pohľad z „vtáčej perspektívy“. Je to niečo fantastické. Kombinácia bielej vápencovej skaly, zelených stromov a tyrkysovej farby vody je až neuveriteľná. Po tom ako sme sa dostali na vrchol brehu údolia, prichádzame k zastávke autobusu, ktorý premáva v areáli NP, a ten nás odváža k parkovisku pri vstupe č. 2 kde sa končí náš nádherne strávený deň v NP Plitvička Jezera.

Ešte treba spomenúť, že v NP existujú aj dva turistické chodníky. Vedú nádhernými ludoprázdnymim bukovými lesmi a nie sú tak plné ako chodníky popri jazerách. A takisto sa tu nachádza veľké množstvo jaskýň. Vzhľadom na to, že NP je otvorený aj v zimnom období, určite zaujímavým zážitkom môžu byť aj zamrznuté vodopády a jazerá NP Plitvička Jezera.

Doporučujem si naozaj dopriať čas a nikam sa nenáhliť. Jazier je veľké množstvo a vodopádov ešte viac, jeden krajší ako druhý. Treba si to jednoducho vychutnať, dopriať dostatok času aj na fotografovanie, pretože mnoho miest je neskutočne fotogenických. Celá prehliadka nám trvala cca 7 hodín. Spokojný odchádzame naspäť do kempu, kde ešte jednu noc prespávame a na ďalší deň ráno pokračuje náš výlet do Chorvátska smerom na ostrov Brač.

Orientačné poplatky v roku 2009:
Vstup do NP (zahŕňa poistenie, prevezenie sa shuttle busom, lodičkou)
Od 1.10. – 31.3. dospelý 80 Kn deti do 18 rokov 40 Kn
Od 1.4. – 31.10. dospelý 110 Kn deti do 18 rokov 55 Kn
V ponuke sú aj prehliadky so sprievodcom 700 Kn (4 hodiny)