Picos de Europa - Náučným chodníkom okolo Lagos de Covadonga

Autor: Michal Uriča

Po výstupe na Tiatordos a splave rieky Sella sme v Picos de Europa podnikli ešte jeden ľahučký výlet. Tentokrát išlo o jednoduchú, no príjemnú prechádzku v okolí jazier Lago Enol a Lago La Ercina - spoločne nazývaných Lagos de Covadonga. Z našej základne v Alisal sme sa sem dostali cez Arriondas, Cangas de Onís a Covadongu. Zaujímavý bol najmä posledný úsek cesty z Covadongy... Meria cca 10 kilometrov a neustále stúpa nahor v nespočetných zákrutách. Aby toho nebolo málo, ne jednom úseku pastieri začali po ceste hnať stádo kráv. Vytvorili sa celkom slušné kolóny a prekonanie tejto zápchy v na horskej ceste nám trvalo asi 15 minút. Nakoniec sme dosiahli náš cieľ a auto sme zaparkovali na parkovisku Aparcamiento de Buferrera.

Z parkoviska sme sa vydali cez dômyselný otvor v ohrade smerom ku Návštevníckemu centru Pedra Pidala. Ohrady sú tu na každom kroku, pretože kravy sa voľne pasú všade naokolo. Po pekne upravenom schodisku prichádzame do Návštevníckeho centra (Centro de Visitantes), kde dostávame inštrukcie o náučnom chodníku a prehľadný plánik. V budove centra, cez ktorú je potrebné prejsť sa nachádza veľmi pekná expozícia, ktorá prezentuje faunu, flóru a aj neživú súčasť parku. Takže sa v centre pohybujete v lese, medzi modelmi zvierat, ci v jaskyni... Z centra pokračujeme na prekrásnu vyhliadku Mirador del Princípe. Odtiaľto je krásny výhľad na okolité hory a hlavne na rozsiahlu zelenú planinu priamo pod nami. Ideálne miesto na pasenie dobytka a výrobu skvelých syrov.

Z vyhliadky smerujeme cez Arborétum ku baniam Minas de Buferrera. Bane v histórií Picos de Europa majú svoje dôležité miesto, baňa Minas de Buferrera bola aktívne využívaná ešte do roku 1972. Ťažili tu najmä mangán a v malom množstve i železnú rudu, dnes je baňa upravená pre návštevy turistov a vybavená informačnými panelmi. Prístup do bane je cez krátku štôlňu, cez ktorú sa potom dostávame do akéhosi uzavretého kotla, kde sú pozostatky koľajníc a niekoľko vozíkov pre ilustráciu toho, ako to v bani kedysi mohlo vyzerať. Z bane pokračujeme stúpaním cez malú rozsadlinu v skalách a po chvíli sa pred nami rozprestiera nádherný pohľad. Krásna zelená planina s pasúcim sa dobytkom, modrá voda jazera Lago la Ercina a toto všetko v objatí mohutných štítov. Pri jazere relaxujeme a sledujeme bezstarostné kravy, ktoré len z času na čas vyruší zvedavý turista.

Od Laga la Ercina nás čaká ešte posledný krátky výstup na ďalšiu vyhliadku Mirador de Entrelagos. Ako hovorí aj jej názov, leží na hrebienku oddeľujúcom obe jazerá a vedie na ňu opäť upravený chodník vybavený schodmi. Z vyhliadky máme ako na dlani obe jazerá – Lago la Ercina a aj trochu nižšie položené jazero Lago Enol. Schádzame k druhému menovanému jazeru a popri tom sledujeme naháňačku dvoch teliat popri jazere. Celý okruh ukončujeme po zavŕšení okruhu opäť na parkovisku. Schádzame späť smerom na Covadongu, kde sa ešte zastavujeme poobzerať si toto pútnické mestečko. Nachádza sa tu krásny kostol, hlavne však jaskyňa Santa cueva (Svätá jaskyňa). Dostať sa do nej je možné cez priestrannú chodbu. V jaskyni samotnej, podľa mňa však ide skôr o abri, sa nachádza kaplnka so soškou Panny Márie, ktorá sa tu údajne zjavila pri prácach miestnym jaskyniarom. V sarkofágu sú tu taktiež údajne uložené telesné pozostatky Pelaya – zakladateľa Astúrskeho kráľovstva. Pod skalným previsom, v ktorom je kaplnka je ešte krásne jazierko, do ktorého padá vodopád vytekajúci z prameňa v skale.

V prípade záujmu táto lokalita samozrejme ponúka omnoho viac možností na turistiku ako som ich v tomto článku popísal. Ak však nemáte času nazvyš, náučných chodník okolo jazier a návšteva Covadongy stoja naozaj za to.

Covadonga, resp. parkovisko Aparcamiento de Buferrera asi 10 km od Covadongy
auto
Aparcamiento de Buferrera - Centro de Visitantes - Mirador del Príncipe - Arboreto - Minas de Buferrera - Laga La Ercina - Mirador de Entrelagos - Aparcamiento de Buferrera
Prevýšenie:
cca 125 m
Maximálna výška:
1 108 mnm
1-1,5 hodiny
vlastné zásoby
nenáročná prechádzka
Mapa:
orientačný plánik z návštevníckeho centra