Weinviertel - Cyklotrasa Der Welschriesling

Autor: Michal Uriča
Weinviertel

O vinárskej oblasti Weinviertel v rakúskej časti Niederösterreich sa už na trekker.sk hovorí v článku o cyklotrase Der Traminer. Cyklotrasy v tejto oblasti sa nám zapáčili, a tak sme sa rozhodli vrátiť sa a skúsiť ďalšiu z vinárskych tematických trás. Vyzbrojení skúsenosťami z poslednej cyklotúry sme sa rozhodli pre trasu Welschriesling, ktorá nám umožnila vychutnať si nielen krásu rakúskych viníc a vidieka, ale dokonca sme sa cez hranice dostali aj do známej moravskej vinárskej obce Valtice. Naviac dĺžka trasy nám umožnila, že sme sa primerane vyspali po pracovnom týždni a ráno nebolo zbytočne kruté...

Der Welschriesling

V nedeľné ráno krátko po deviatej sa presúvame z Bratislavy po diaľnici smerom na Moravský Svätý Ján. Cez hranicu sa dostávame do rakúskeho Hohenau a pokračujeme smerom na Großkrut. Keď tam prichádzame, snažíme sa hľadať značenú trasu Welschriesling. Onedlho značku nachádzame a parkujeme na námestíčku Großkrutu. Montujeme bicykle zmožené v batožinovom priestore a balíme malé občerstvenie na cestu.

Prvé metre trasy vedú ulicami Großkrutu. Ten opúšťame v miernom stúpaní a vietor nám príliš nepraje, fúka nám priamo do tvárí, čo nám mierne sťažuje cestu. Nenecháme sa však odradiť a pokračujeme v pedálovaní ďalej. Krajina je tu zatiaľ bez viníc, je po žatve a mietsami sa ešte na poliach váľajú stohy slamy, ktoré čakajú pravdepdobne na svoj odvoz. Terén je zvlnený a cétime sa ako na húpačke. Chvíľu stúpame, potom klesáme a zjazdujeme, celkovo však výškové metre pomaly naberáme. Dostávame sa do prvých viníc a ochutnávame chutné hrozno, ktoré sa tu urodilo. Samozrejme s mierou, aby sme vinárom nenarobili veľkú škodu. Pred Herrnbaumgartenom máme pred sebou dlhší a príjemnejší úsek zjazdovania. Prechádzame cez dedinu, za ktorou sa cesta prudko dvíha do pomerne strmého kopca. Prostredie je to však krásne, ideme cez lesík a po oboch stranách míňame vínne pivničky, kde sú uskladnené poklady miestnych vinárov. Všetky sú zatvorené, až na jednu, práve poslednú pred vjazdom do ďalších vinohradov. Stúpanie pokračuje a malý oddych si doprajeme v miernejšom mieste pri obstaročných traktoroch uprostred poľa. Z Ceduľky na jednom z traktorov sa dozvedáme, že sme vlastne práve navštívili malé múzeum poľnohospodárskej techniky ako pobočku múzea v Poysdorfe.

Za Herrnebaumgartenom v stúpaní dosahujeme najvyššie miesto cyklotrasy a vychádzame z poľnej cesty vinohradov na cestnú komunikíciu do Schrattenbergu. Cesta tiahlo stúpa v miernom sklone a po kilometri či dvoch sa spúšťame do samotného Schrattenbergu. Ako oddych tento dlhý zjazd poslúžil dokonale a za Schrattenbergom opäť cesta mierne stúpa. Blížime sa ku hranici, na rakúskej strane nám bez mihnutia oka strážnik posunkom ruky posiela ďalej, to isté sa opakuje na českej strane, len s otázkou, či máme pri sebe nejaké doklady. Keď odpovieme, že áno, ideme ďalej. Na hranici sme zaregistrovali značku cyklotrasy a zjazdujeme do Valtíc nevediac, že ďalšiu značku uvidíme až opäť v Rakúsku.

Valtice je krásna dedinka s počtom obyvateľov do 4000, historickú hodnotu pamiatok a krásu by jej mohlo závidieť ktorékoľvek väčšie mesto. Hlavne sú však Valtice sídlom Národného salóna vín Českej republiky, ktorý sídli vo Valtickom zámočku. Po príjazde do Valtíc sme sa sem teda vybrali a aby sme na Moravu nezabudli, odniesli sme si so sebou zo Salóna tri dobré vínka. S odstupom času už múžem potvrdiť, že boli naozaj vinikajúce. Pokiaľ máte záľubu v dobrok a kvalitnom vínku, potom neváhajte a Lednicko Valtický región určite navštívte.

Problém pre nás nastal, keď sme sa chceli pobrať ďalej a keďže sme nemali mapu a značka cyklotrasy sa záhadne stratila, začali sme sa orientovať podľa kompasu a intuitívne. Tak sme sa po rušnej hradskej dostali až do Poštornej, čím sme si samozrejme trasu nechtiac predĺžili, čo by nebol až taký problém, nebyť pomerne hustej cestnej premávky. Miestni v Poštornej nám ukázali smer na hraničný prechod do Rakúska, kde nás po kontrole dokumentov vpustili späť na rakúsku pôdu. A tu sme rozradostení opäť našli známu značku cyklotrasy Welschriesling.

Pokračujeme cez polia na Reintal a ďalej na Altlichtenwarth, kde absolvujeme definitívne posledné vážnejšie stúpanie a za touto dedinou už viac menej kontinuálne klesáme do Großkrutu. Za nami je krátka, no pekná cyklotrasa v dvoch krajinách, zachádzka do Poštornej nás stála naviac asi 8 kilometrov. Veríme, že sa do oblasti Weinviertel dostaneme v tomto roku ešte raz, jeseň vo vinohradoch bude mať určite svoje kúzlo.

Großkrut - námestie pri autobusovom mininástupisku
cca 80 km autom z Bratislavy
Großkrut - Herrnbaumgarten - Schrattenberg - hranica - Valtice - Reintal - Altlichtenwarth - Großkrut
3,5 hod
Dĺžka:
cca 52 km
vlastné zásoby
nenáročná, poldenná, v prípade prechádky po Valticiach a návštevy Valtického zámku aj celodenná cyklotúra
Mapa:
orientačný plánik na stránke www.weinviertel.at
Občerstvenie a ubytovanie:
www.weinviertel.at
Alternatívy:
trasu možno skrátiť o cestu po Českej republike ak zo Schrattenbergu na hraniciach budete pokračovať smerom na Katzelsdorf a následne na Reintal