Z Dukly na Devín za 7 dní

Autor: Marian Mifkovič

Bicyklujem od malička a snáď čím som starší, tým viac ma to baví. Nakoľko ale už pár rokov nie som ten, čo naháňa góly, body, sekundy , hrdo sa hlásim ku skupine cyklistov krajinkárov. Každý rok si prejdem svoje oblúbené trasy a prebrúsim hrebene a nové zvážnice mojich obľúbených Veporských vrchov v širšom okolí Čierneho Balogu a silno sa kochám krásou prírody. Ale jeden sen vo mne dlho driemal a toto leto dostal priestor na realizáciu. Čo tak prejsť krížom celé Slovensko na bicykli ? Keďže chuť nechýbala, prišiel čas a pridal sa správny parťák nič nebránilo nabaliť kapsy a vyraziť – smer Krásny Brod. Stálo to trocha času na nete,aspoň tušiť smer cesty, vypichnúť si čo stojí za to vidiet, kúpiť lístky na vlak pre nás a bicykle a veriť , že nás počasie podrží. Stalo sa !

1.deň

S kamarátom Jurajom Bobkom , ktorý ako 100% motorkár šokoval svoje okolie ( všetci hľadali motor pri tých dvoch kolesách :-) ) sme sa nalodili do nočného rýchlika smer Humenné a verili, že sa dobre vyspíme a stihneme preskočiť do motoráčika , smer Krásny Brod. Takmer sa nestalo ani jedno , ani druhé ...O dobrom spaní nemohlo byť ani reči, vlak mal meškanie 1,5 hodiny pre zdravotné problémy jedného z cestujúcich musela prísť sanitka a motoráčik na nás čakal 20 min , nehovoriac o tom , že ďalší čas stálo prekladanie bicyklov. Rušňovodič bol trpezlivý – ešte raz vďaka. Cesta začala v Krásnom Brode, kúsok od Medzilaboriec – smer pamätník Dukla! Po cca 40 km sme dorazili k štartu našej cesty. Cesty boli prázdne, v kvalite od poľnej po triedu x smerom na JRD ...ale presne také sme chceli a hľadali. Slnko nám prialo a presvedčení, že už máme slušný základ, šup tričká dolu ...no pekná blbosť! Najbližšie dve noci som spal na bruchu J Okolie Dukly a vôbec Slovensko –poľské pohraničie je bohaté na krásne drevené kostolíky. Keď sme stáli už pri šiestom , Ďurovi sa až také krásne nezdali J Potom sme to zbehli spolu s poľskými kamiónmi na Svidník a rozhodli sa, že máme dosť síl dôjsť až do Bardejova. V Bardejove sme našli fajn privát 50 m od historického námestia. Po vytúženej sprche sme si dali skvelú večeru na námestí a najedení, unavení ale spokojní sme to okolo polnoci zapichli.

Vzdialenosť : 100,32 km
Čas : 6hod 7min
AV :16,3 km/h
Max : 57 km/h

2.deň

Posilnení raňajkami z Bardejova sme za prvé dve hoďky šliapania hore dolu vidiekom východu uvalili 44 km. Mokroluh, Tarnov, Gerlachov...Obručné 10 % stúpanie a pod J . V Plaveči sme si vychutnali zrúcaninu hradu a vychladený Šariš! Pri teplote 32 stupňov sme sa za Šambronom vybrali do 15% stúpania asi na 1,5 km – bez hanby, tlačili sme ... aj oči naspäť do hlavy J. Cestou dolu sme zaznamenali rýchlosť dňa 72 km/h. Tento deň bol vôbec dosť kopcovitý ! V Brezovičke sme okúsili tamojší brod a schladili rozpálené telá. Z Nižného Vyškova sme sa postupne a dlho (516 mnm ) vyškriabali, vytlačili a vytiahli až na vrchol nekonečného kopca (854 mnm) sprevádzaní tromi laňami (všetky štvornohé !) Zjazd bol skvelý, cesta rozbitá ale pohľad na Spišský hrad v diaľke pri zapadajúcom slnku bol úžasný. V Spišskom podhradí sme v danom čase boli asi jediní svetlokožci na námestí ale aj tak sa nám v krátkom čase podarilo nájsť slušný penzión. Šupli sme tri pivká objednali pizzu a užívali si teplý letný večer. Najkrajšie prekvapenie prišlo s východom mesiaca , ktorý bol v splne a následnom osvetlení Spišského hradu. Dominanta širokého okolia bola úžasná – chvála tomu , kto to zariadil a zaplatil J ! Zaspávali sme s pohľadom na vysvietený hrad, nohy natreté mentolovým krémom , že sa v izbe nedalo dýchať a unavení ako kone ... vediac, že zajtra to nebude iné .... ale ideme do toho !!!

Vzdialenosť : 101,37 km
Čas : 5hod 59min
AV :16,9 km/h
Max : 72 km/h

3.deň

Ráno sme začali plávaním v bazéne - vymoženosť penziónu, ktorú sme včera vynechali. Po stupáku na Spišskú Kapitolu sa rútime spolu s hustou dopravou ( jeden z mála blbých úsekov našej cesty ) smer Levoča. Máličko nám mrholí ale žiadna dráma J veď sme chlapi ! Bolo by hriechom byť v Levoči a nevidieť dielo Majstra Pavla: Nádhera ! Rovnako ako námestie. Obed v Spišskom Štvrtku nás skoro zabil J tie palacinky sme si fakt nemali dávať- nedalo sa to zjesť, hrozne dobré a hrozne veľa! A potom už iba šialené stúpania a krátke prudké zjazdy. Z Podlesku nádhernou dolinou Slovenského raja na druhú stranu kopca – smer Stredné Slovensko. Vrcholom dňa bolo sedelo Kopanec 978 mnm , obklopení neustálym hrmením a bleskami ale hlavne bez dažďa ( niekto tam hore nás má rád ) sme sa dostali až do Stratenej k Dobšinského ľadovej jaskyni. Po osviežení v prameni rieky Hron sme sa výborne najedli a vyspali v penzióne Hanka v Telgárte.

Vzdialenosť : 74,8 km
Čas : 4hod 53min
AV :15,2 km/h
Max : 59,6 km/h

4.deň

Z Telgártu sme vyrazili ráno po lesnej ceste a po malom váhaní v teréne sme sa posúvali po bežkárskom chodníku smerom na Šumiac a Pohorelú. Jeden z najkrajších úsekov nášho výletu. Bolo nám dopriate aj lesnej cesty aj šotoliny aj brodenia potoka J . A na to všetko sa nám prišli pozdraviť štyri jelene- krásny zážitok! Do Čierneho Balogu – cieľa nášho dňa , to už nebolo ďaleko a hlavne viac menej z kopca. Vytúžené a výborné bryndzové halušky boli odmenou za vyšliapaný kopec z Brezna na Balog. Trasa nebola dlhá a prestávka na dvore u svokrovcom nám padla dobre. Večer sme niečo popili a opiekli, uvidíme čo na to ráno.....

Vzdialenosť : 62 km
Čas : 3hod 35min
AV :17,3 km/h
Max : 60,5 km/h

5.deň

Ráno po dlhšom rozbehu ( veď sme boli doma a tá slivka večer.. J ) sme vyrazili skratkou cez dolinu Brôtovo za najvyšším bodom našej cesty- sedlo Tlstý Javor 1025 mnm. Dali sme asi 500 výškových metrov na 11km , no slušná rozcvička J Tá námaha však stála za to. Z Lomu nad Rimavicou sme sa dlhé km spúšťali dolu do Hriňovej okolo Hriňovskej priehrady – krásne miesto a rýchlost niekde medzi 50-60 km/h. Plní dojmu z panoramat a vyťahaní slnkom sme si dopriali výdatný obed v Detve. Akoby sme tušili čo nás čaká. Stredné Slovensko sa nám ukázalo v plnej kráse.... Stožok, Klokoč, Slatinské Lazy , Vigľašská Huta... stúpanie, stúpanie, stúpanie. A nakoniec 15% kopec , či skôr rebrík !!!! Nádherné miesta, krásna príroda, danielia obora, dlhý zjazd od Zaježovej až po Zábavu – časť Pliešoviec. Super pre cyklistov s troškou kondičky. Míňajúc Lešť a cez ďalší pekný zjazd od Senohradu sme večer dorazili do Bzovíka. Pekný starý skoro zrúcaný kláštor ale ubytko žiadne . Takže sme sa ešte večer o ôsmej rútili dolu kopcom do 6 km vzdialenej Krupiny a s malou dušou zháňali nocľah. Večera na pumpe a šup do turistickej ubytovne slušnej úrovne...až kým neprešiel prvý kamión J asi tak 3metre od našej hlavy bola hlavná cesta. Únava a zúfalstvo v nás okolo pol tretej už iba vyvolávali salvy smiechu každou várkou prechádzajúcich kamiónov. Na túto noc určite nezabudneme ...

Vzdialenosť : 107,5 km
Čas : 6hod 16min
AV :17,1 km/h
Max : 64,5 km/h

6.deň

Po šialenej noci a raňajkách na pumpe sme to zobrali pomedzi kamióny k vytúženému cieľu nášho dňa- termál v Podhájskej.Z mapy sme vyčítali, že by to nemal byť extra problém, no cesta nám ukázala , že sa vie s nami pohrať. Žiadne výrazné stúpania nás síce nečakali ale podoba cesty v tvare nekonečnej vlnovky, stúpanie, klesanie a opäť stúpanie nám ubralo mnoho síl. V Leviciach sme hodili obedík za 20 €, ktoré som našiel pri stúpaní do kopca v tráve – ešte sme aj niečo zarobili J. Nakoniec sme dorazili do Podhájskej a dali unaveným nohám , čo si zaslúžili. Po teplom bazéne a dobrej večeri sme spokojne zaspali pred poslednou etapou nášho výletu za výdatnej búrky, hrmenia a bleskov.

Vzdialenosť : 76,3 km
Čas : 3hod 57min
AV :19,2 km/h
Max : 51 km/h

7.deň

Tak už iba dôjsť domov J. Cesta nám ponúkla už iba rovinu a nebyť drobného blúdenia pri ramenách Malého Dunaja, veľkého obeda v Šali a nepremávajúcej kompy vo Vlčanoch cez Váh, čo ja viem o čom by som písal J. Deň bol úmorne teplý a my by sme sa už najradšej videli doma. Šťastím bolo , že s nami nebojoval protivietor. Tak sme to zobrali cestou necestou , poľom požatým čo najkratšou cestou na Bratislavu. Aj tak keď sa nám prestali točiť kolesá pred domom ( hlava sa mi točila ešte dva dni J ) v Petržalke tachometer vykázal prejdenú dĺžku 141 km. Ďakujeme pekne, nohy to cítili ! Únava a vyčerpanie nám už nedovolili potiahnuť ďaľšie km až na sľúbený Devín ale svoj cieľ sme dosiahli. Dlhý deň a celý výlet sa skončil u Bobkovcov na skvelých haluškách Duriho mamy a studenom pivku Duriho otca .

Vzdialenosť : 141 km
Čas : 6hod 23min
AV : 22 km/h
Max : 37,9 km/h

Záver : Týmto výletom sa uskutočnil jeden sen ale možno sa začala dlhá cesta viacdňových výletov. Slovensko je nádherná krajina, ktorú sa oplatí poznať a zo sedla bicykla sa tá krása dá úžasne vychutnávať ( ak v tom momente nemáte pot v očiach :-) ). Ochutnali sme s Durim asi všetkých výrobcov kofoly na Slovensku a videli na ceste rôzne scény a scenérie, postavy a postavičky, sedem západov slnka a to už od východu SlovenskaJ. Žiadna naša trasa nebola natvrdo naplánovaná a mnoho vecí a smerov vznikalo spontánne v danom čase, za čo sa chcem Durovi poďakovať, občas to chcelo trpezlivosť J Rozhodne je na čo spomínať a pre mňa silný dôvod hľadať čas pre výlet zo severu na juh... to je zatiaľ jediný smer ktorým som si istý .....