Malé Karpaty - V zime na Čelo a Veterlín

Autor: Michal Uriča

Tak som sa túto jar zamyslel, že prišla nejako prirýchlo. A ak sa aj mýlim, teploty sú na máj pomerne vysoké, čo po zime vždy prekvapí. Trochu som sám pre seba bilancoval zimnú turistickú sezónu a spomenul som si na výlet do okolia Smoleníc, kde sme vystúpili na veľmi pekné vrcholy Veterlína a Čela.

Po prehýrených Vianociach a Silvestrovskom pobyte sme sa konečne dostali aj ku poctivejšej turistike. Už dávnejšie som plánoval výstup na vrcholy Čelo a Veterlín v Malých Karpatoch. A tak v prvú sobotu po sviatku Troch kráľov smerujeme z Bratislavy do Smoleníc, ktoré sú našim štartovacím bodom pre tento výstup. Počasie je fantastické, je síce dosť chladno, no na druhej strane je jasno a belasá obloha nad nami visí ako plachta.

Do Smoleníc prichádzame pomerne neskoro, až okolo 11.00 doobeda. Počas cesty nám najviac času zabralo hľadanie obchodu, kde by sme kúpili praobyčajné tužkové batérie do fotoaparátu. V Modre na pumpe nič, v obchode v Častej tiež nič, nepomohla ani pupma v Orešanoch, začínam byť zúfalý, posledná nádej sú potraviny v Smoleniciach. Nemajú - s posledným zvyškom nádeje sa pýtam predavačky, čo sa deje, že nemajú tužkové batérie. Nato predavačka prehrabne akúsi krabičku s „rozličným tovarom“ a predsa len dve batérie nachádza, sme zachránení, môžeme zahájiť výstup aj s fotodokumentáciou.

Prechádzame parkom okolo Smolenického zámku, a po modrej značke postupujeme nahor a vpred. Chodník je nám dobre známy z predošlých prechádzok, či výstupu na Záruby. Po úvodnom stúpaní chodník neskôr prechádza na širokú cestu, ktorá sa len mierne vlní a v lete je určite pekným oddychovým úsekom pre cyklistov.

Po príchode ku križovatke Čertov žľab, kde sa pripájame na zelenú značku sa situácia mení. Začína strmšie stúpanie, ktoré našťastie nie je vôbec dlhé a netreba sa zľaknúť hneď v úvode. Za desať až pätnásť minút sa v pohode dá vystúpať do sedla Záruby. Tu stretávame na naše počudovanie i cyklistu, ktorý si to šinie rovno na Záruby, onedlho za ním sa teperí s bicyklom ďalší. Hmmm, adrenalínu nie je nikdy dosť a absťák uprostred zimy je asi silnejší ako pud sebazáchovy. Ak by sme pokračovali vpravo po zelenej značke, dostaneme sa zo sedla až na najvyšší vrchol Malých Karpát – Záruby. My sa však od značky odpájame a smerujeme vľavo na Čelo. Orientácia je veľmi jednoduchá a naviac vedie na Čelo i prešľapaný chodník.

Po pár minútach sa po ľavici objavuje kovový poklop. Je to uzáver Hačovej jaskyne, pri ktorej je umiestnená i výstupová knižka, pôvodne vraj umiestnená na vrchole Čela. Z nej sa dá pomerne veľa dozvedieť i o jaskyni, priložené sú i fotky a dokonca aj mapky jaskyne. Pokračujeme v stúpaní a o chvíľu stojíme na otvorenom ostrom hrebeni, odkiaľ sa otvárajú nádherné slnkom zaliate výhľady do okolia Smoleníc. Po hrebeni pokračujeme ďalej na Veterlín, no chodník tu už prechodený nie je, takže to ide o niečo pomalšie. Strácame výškové metre, prechádzame okolo ohradenej puklinovej priepasti a pomaly začíname stúpať na Veterlín. Stúpanie je čoraž strmšie, no odmenou sú výhľady na Záruby a Ostrý kameň, ktoré z Čela kvôli lesnému porastu nie sú možné. Konečne prichádzame na vrcholovú skalnatú čiapku, kde je umiestnená i výstupová knižka. Z opačnej strany je chodník evidentne frekventovanejší, pretože je poriadne prešľapaný a svoje hovoria i zápisky vo vrcholovej knihe. Kocháme sa výhľadmi a keďže je poriadne chladno, rýchlo sa zberáme na spiatočnú cestu, ktorá je spočiatku identická s trasou výstupu. Akurát z Čertovho žľabu zostupujeme po zelenej značke na rázcestie pod Vlčiarňou, co sa nakoniec ukazuje ako zlý ťah, je tu totiž poriadne klzko... Po modrej spojke prichádzame na Vlčiareň, v lete inak krásnu lúčku, ktorá je však v skorom januári pod snehovou prikrývkou. Po žltje značke schádzame do cieľa pod Smolenickým zámkom, kde nasadáme do auta a vraciame sa do Bratislavy.

V hlave mi stále vŕta až dodnes otázka, prečo na Čelo a Veterlín nevedie i turistická značka? Určite by sa rýchlo stala veľmi populárnou, pretože hrebeň a výhľady sú tu skutočne nádherné, určite stoja za návštevu a vyrovnajú sa krásou i susednému hrebeňu Zárub.

Smolenice
auto
Smolenice (225 mnm) - Smolenice zámok (280 mnm) - Čertov žľab (555 mnm) - sedlo Záruby (625 mnm) - Čelo (716 mnm) - Veterlín (724 mnm) - Čelo (716 mnm) - sedlo Záruby (625 mnm) - Čertov žľab (555 mnm) - Nad Vlčiarňou (430 mnm) - Vlčiareň (360 mnm) - Smolenice (225 mnm)
5 hodín
Prevýšenie:
cca 600 m výstup a zostup
vlastné zásoby
nenáročná túra, čiastočne bez turistického značenia