Nízke Tatry - Jasná výzva

Autor: Martin Kiripolský

Skialpinizmus ponúka možnosť uniknúť do tichej prírody hôr, lyžovať v neporušenom snehu i nezabudnuteľné scenérie zo snehom a slnkom zaliatych štítov a hrebeňov. Na Slovensku si získava čoraz viac priaznivcov. Je to spojenie niekoľkých mojich obľúbených vecí – hory, sneh, lyže...

Túto sezónu som sa rozhodol otestovať (pre mňa) nový druh pohybu v horách. Po zaobstaraní si potrebných pomôcok sme sa s chalanmi dohodli, že počas akcie v Nízkych Tatrách vyskúšame nejakú túru.

Na parádnu chatku prichádzame v piatok večer. Prvá chyba. Sobotné ráno je ťažké... Vyrážame lesíkom na zjazdovku Biela púť. Jej krajom mienime postupovať cez Priehybu 1342 m.n.m. na Lukovú (1670 m.n.m.). Počasie je priam kalendárové a my si užívame pohyb na čerstvom vzduchu. Postupujeme v skupinke zloženej z peších aj lyžiarov – skialpinistov. Slnko nepretržite svieti a sme nútení mazať zvonku aj znútra. Pri reštaurácii na Lukovej si dávame oddych a dohadujeme ďalší postup. Odtiaľ to pre posilnených borcov už nie je ďaleko. Pekné počasie vylákalo mraky turistov a lyžiarov až hore na Kamennú chatu. V okruhu 20m od chaty márne hľadáme miesto, kde by sme zložili naše upotené telá. Hľadám predný voj lyžiarov, ktorý sa nechali na Kamienku vytiahnuť pomou (ináč ťahala až k meteostanici). Čakanie na pivo trvá večnosť. Všetci sa tu rozvaľujú a užívajú si slnka, hôr a kamarátov. Po fotografovaní vybehneme na Chopok (2024 m.n.m.). Následne sa rozdeľujeme. My traja pokračujeme po hrebeni na Dereše (2003 m.n.m). Je to príjemný polhodinový presun z kopca na kopec. Stopa je vyjazdená, cesta nevyžaduje veľa námahy. Kocháme sa krajinou, fotíme. Už cestou hore sme si vyhliadli jeden hrebeň, ktorý sa pokúsime zlyžovať až na Brhliská (1423 m.n.m..). Za vrcholom Derešov, po pár dúškoch vody a prestavení výstroja na zjazd sa cez prevej púšťame na bočný hrebeň smerujúci na sever. Po pravej ruke máme prudké zrázy Derešského kotla, naľavo krásne biely svah len pre seba. Prvá časť bola nádherným lyžovaním po hrebeňovej snehovej pláni. Postupne po jednom sa púšťame do nádherných obrovských oblúkov. Na chvíľu nás zdrží prudký zráz s lievikovitým koncom a zmrznutým snehom. Po menších problémoch (a páde) máme opäť pred sebou miernejší širší úsek, ktorý si náležite užívame. Nasleduje zjazd z Brhlísk, počas ktorého rozoberáme zážitky z dnešného dňa.

Večer sa nesie v podobnom duchu ako predchádzajúci (nepoučený dnešným ránom sa zabávame do noci). V nedeľu ráno opäť „vyskakujeme“ z lôžok. Dnes nás čaká Poľana (1889 m.n.m). Vystupujeme rovnakou trasou ako včera, len si to trochu uľahčujeme sedačkou. Na Kamienke je opäť množstvo ľudí, ale na pivko si počkáme. Prechádzame cez Dereše, Sedlo Poľany (1873 m.n.m.) až na Poľanu. Cestou stretávame slovenských aj českých kolegov. Dnes sa na hrebeni motá viac ľudí ako včera. Slnko sa našťastie sem tam sková za mraky. Vrcholová fotka a už sa spúšťame smerom na sedlo a dole na Tri vody. Sneh je ťažší ako včera, nádherný biely svah je dosť široký no mierne prudší. Darí sa nám zhrnúť trochu snehu a spustiť mikroskopickú lavínku. Ďalej cesta vedie zužujúcim sa žľabom s potokom. Sneh, stopy v ňom a sem tam jama nad potokom nám mierne komplikujú zostup. Na hornej hranici lesa nachádzame kamzíka – asi práca rysa. Po menšom úsilí si vychutnávame neskoré slnečné lúče na Otupnom. Z nami je nádherný víkend na lyžiach...

Skiaplinistický areál Chopok sever:
Na hrebeni je z východu ohraničený Krúpovou hoľou, pokračuje cez Demänovské sedlo, Chopok, Dereše až do sedla Poľany. Zvažuje sa smerom na sever medzi Širokou dolinou a Dolinou Zadnej vody. Návštevný poriadk povoľuje vykonávanie skialpinizmu od 15. decembra do 30. apríla v cez deň (hodina po východe a hodina pred západom slnka). Skialpinistom je povolené využívať pri súvislej snehovej pokrývke (výška snehu min. 15 cm) okrem zimy uzavretý býv. turistický chodník Cesty hrdinov SNP z Štefánikovej chaty na Ďumbier po zimnom tyčovom značení. Pre všetky turistické chodníky v národnom parku platí koridor voľného pohybu do 50 m od ich trasy. Uvedené turistické chodníky sú použiteľné pre lyžiarske túry mimo zvýšeného lavínového nebezpečenstva (3.–5. stupeň).