Veľká Fatra - Tlstá a Ostrá

Autor: Michal Uriča

Počas štúdia na vysokej škole v Banskej Bystrici ma vždy lákali dva vrcholy Veľkej Fatry, ktoré som pravidelne sledoval z vlaku pri ceste domov alebo na internát. Tento rok konečne padlo rozhodnutie vybrať sa na vrchol. Tak sme sa v jeden krásny slnečný letný deň vo štvorici ocitli v ústí Gaderskej doliny s cieľom zdolať vrcholy Tlstá a Ostrá. Skoro ráno si milovníci kávy dopriali v reštaurácii dúšok svojho životabudiča, náš piaty spoločník, nemecká doga Barma si dala aspoň čistú vodu.

Turistika samotná začína kúsok za chatovou osadou, kde nás modrá značka vedie Chodníkom Janka Bojmíra (Ján Bojmír - pedagóg, publicista, nestor slovenskej turistiky, autor mnohých vlastivedných publikácií). Stúpame dolinou Konský dol, ktorú lemujú skaly a skalky rôznych veľkostí. Pochod miestami komplikujú popadané stromy. V závere sa mierne stúpanie Konským dolom stupňuje a prichádzame na križovatku modrej a žltej značky na Muráni. Ďalej už pokračujeme po žltej značke a čoskoro sa nám ukazujú prvé výhľady na masív Tlstej. Miestami traverzujeme svah, inokedy stúpame, po križovatke sa však onedlho dostávame pod Ostrú. Tu podľa mapy značka končí, na vrchol nevedie, no v skutočnosti chodník pokračuje až na vrchol. Strmými schodami z brvien, istení reťazami, sa dostávame pod skalné okno. K nemu vedie 3-4 metre vysoká stienka zaistená reťazou, po jeho prelezení ešte cesta pokračuje chvíľu ďalej, no je podstatne jednoduchšia. Samotný výstup trvá snáď 10 minút, na jeho konci je úžasný výhľad do širokého okolia, pri ktorom zaplesá srdce každého turistu. Turiec ako na dlani, Tlstá naproti nám, výhľad na hlavný hrebeň Veľkej Fatry, jednoducho skvelý pohľad.

Nasýtení výhľadmi zostupujeme z vrcholu a posilňujeme sa na desiatou na ďalší pochod. Ten vedie polkruhovým hrebeňom, ktorý je evidentný i pri pohľade na mapu. Spočiatku kráčame po otvorenom hrebeni, neskôr mierne klesáme späť do lesa. Cesta sa začína vlniť, krátke výšľapy striedajú mierne klesania, za Bágľovým kopcom však začína prudšie stúpanie na Lubenú opäť s niekoľkými ťažšími úsekmi. Mrzí nás, že sme si v tento horúci letný deň nezobrali viac vody, Barma je na tom snáď najhoršie. Stratenú energiu aspoň čiastočne nahrádzame hroznovým cukrom. Naštastie stúpanie nie je veľmi dlhé a z Lubenej sa už miernym klesaním blížime ku Tlstej. Tá skutočne nie je nič dlžná svojmu pomenovaniu, je to rozložitý kopec, na vrchole by sa snáď dal odohrať i futbalový turnaj :-). Kúsok pod vrcholom sa osviežuje z rozbahneného jariezka aspoň Barma, my po troške chltáme naše čotaz menšie zásoby vody. Výhľady z Tlstej sú rovnako hodnotné ako tie z Ostrej, hlavný hrebeň Veľkej Fatry sa nám síce ukryl, no môžeme pozorovať hrebeň Malej Fatry.

Zostup popri jaskyni Mažarná vyhodnocujeme ako nevhodný, nakoľko podľa našich informácií je tu úsek zaistený reťazami, ktorý by sme s obrovskou Barmou pravdepodobne neprekonali. Rozhodujeme sa preto pre návrat modrou značkou na Muráň a ďalej už známym chodníkom Janka Bojmíra cez Konský dol. Na Muráni dopíjame posledné zásoby vody a púsťame sa dolu Konským dolom. Ten sa nám zrazu oproti rannému výstupu zdá ako nekonečný, za každou zákrutou očami hľadáme jeho koniec a túžime po osviežení našich vyprahnutých úst. Nakoniec po niečo vyše hodine prichádzame na cestu v Gaderi a Barma hltavo pije vodu z potoka. My si doprajeme chutné jedlo v reštaurácií a pivko či kofolu od smädu.

Za nami je hodnotná túra v krásnom prostredí, ktorú môžem každému len vrelo odporučiť. Unavení, no spokojní sa vraciame domov a tešíme sa na ďalšiu akciu.

Blatnica, chatová osada Gader (500 mnm) - parkovisko
auto
chatová osada Gader (500 mnm) – Konský dol – Muráne – Ostrá (1247 mnm) – Bágľov kopec (1280 mnm) – Lubená (1413 mnm) - Tlstá (1373 mnm) – Muráne - Konský dol - Chatová osada Gader (500 mnm)
6-7 hod
Prevýšenie:
cca 1000 m výstup a zostup
vlastné zásoby
túra strednej náročnosti, výstup na Ostrú je zabezpečený na niekoľkých krátkych úsekoch reťazami, ako aj alternatívny zostup z Tlstej cez jaskyňu Mažarná
Mapy:
VKÚ 121 (Veľká Fatra),1:50 000 SHOCart 1084 (Veľká Fatra) 1:50000
Občerstvenie:
chatová osada Gader, na hrebeni bez občerstvenia
Alternatívy:
I. výstup na Ostrú je možné uskotočniť aj z Blatnice po zelenej značke Blatnickou dolinou, ďalej po žltej Juriašovou dolinou až pod Ostrú
II. zostup z Tlstej je alternatívne k našej ceste možné uskutočniť aj po modrej značke popri jaskyni Mažarná a cez ústie Vápennej doliny do Gaderskej doliny