Východná Vysoká

Autor: Martin Kiripolský

Východná Vysoká (2428 m) je významný vyhliadkový štít v Poľskom hrebeni v hlavnom hrebeni Vysokých Tatier. Čnie sa nad tromi dolinami: Velickou, Veľkou Studenou a Bielovodskou dolinou (nad časťou Zamrznutý kotol). Do Velickej doliny na juhozápade spadá plynule suťovo-skalnými svahmi. Nad Veľkou Studenou dolinou na východe sa čnie strmá stena, rovnako ako nad Zamrznutým plesom v Zamrznutom kotli v Litvorovej doline, ktorá je v závere Bielovodskej doliny.

My začíname na parkovisku niekoľko metrov pod železničnou stanicou v Tatranskej Polianke. Budeme pokračovať cestou na Sliezky dom. Dá sa vybrať medzi miernejšou cestou po asfalte, alebo rýchlejším stúpaním po zelenej značke na lesnom chodníčku. Cesta lesom je príjemná. Dokonale čistý vzduch ozvučuje Velický potok a prebúdzajúce sa vtáčstvo. Svižným tempom niekoľkokrát prekračujeme potok a prichádzame k prvému výhľadovému miestu – Velickej poľane. Popri Sliezkom dome len prechádzame. Máme ešte dotatok síl a raňakovať sme sa rozhodli až nad Velickým vodopádom v Dolnej Kvetnici. Pri potoku pozorujeme pasúceho sa kamzíka. Nad nami sa nádherne čnie Gerlachovský štít a Velická próba – výstupová cesta na tento najvyšší kameň v Tatrách. Pokračujeme Kvetnicou. Cestu nám skrýžil ešte jeden typický vysokohorský živočích - Svišť vrchovský (Marmota marmota latirostris). Bol som tak zaskočený, že som mal problém vybrať foťák. Prebehol cez chodník a stratil sa medzi skalami. Stúpame ďalej, je príjemné letné počasie.

Od Dlhého plesa už vidieť Poľský hrebeň. Oblaky nad horami nás chránia pred páliacim slnkom. Záverečný úsek na Poľský je ozdobený retiazkou, pre uľahčenie pohybu. Tu stretávame niekoľko ľudí smerujúcich na Sliezky dom. Po krátkej pauze začíname výstup na oblakmi zahalený cieľ našej cesty – Východnú Vysokú. Začiatok cestičky je situovaný v nádherne divokom prostredí, v ktorom pohyb vyžaduje fyzickú zdatnosť a šikovnosť. Postupne sa oblačnosť trhá a umožňuje nám pohľad do Velickej doliny na Dlhé pleso. Chodník pokračuje už voľnejším terénom, no stále strmo hore. Posledný úsek tvoria serpentíny v sutine. Na vrchole stretávame skupinku turistov z PL. Oblačnosť sa úplne roztrhala a nám sa otvárajú výhľady aj na stranu Veľkej Studenej doliny. Pred nami sa ukazuje celý hrebeň smerom na Slavkovský štít: Bradavica, Slavkovská veža a kopa a aj samotý štít.

Po krátkej pauze zostupujeme tou istou cestou späť na Poľský hrebeň. Turistov pribúda. Ešte hore sme sa rozhodli, že pôjdeme na pivo na Zbojníčku. Čaká nás zostup k Zamrzlému plesu. To sa nachádza pod severnou stenou Východnej Vysokej. Odtiaľ cesta smeruje najskôr serpentínami a neskôr aj s reťazami do sedla Prielom. Sedlo sa nachádza medzi Divou vežou a Východnou Vysokou vo výške 2288m.n.n. Nie je tu veľa priestoru a o to viac ľudí, takže poračujeme ďalej bez prestávky. Sedlo je obojsmerné a premávke je na osoh, že boli po osadení nových ponechané aj pôvodné reťaze a stupačky. Druhá strana, smerom do Veľkej Studenej doliny je bez reťazí. Po zime boli mierne zničené kamenné schody, vybudované správou NP, takže je to skôr šmýkanie sa v sutine ako zostup po chodníku. Modrá značka vedie pomedzi plesá, ktorých je v doline viac ako 20. Prekračujeme potok a pomedzi Sesterské plesá sa dostávame k hrane skalného prahu, kde sa nachádza Zbojnícka chata (1960 m.n.m.). Tu panuje čulý ruch. Pekné počasie vytiahlo davy ľudí do vysokohorského prostredia. Po zaslúženom pive zostupujeme dole na Hrebienok a električkou späť do Tatranskej Polianky.

Štart:
Tatranská Polianka
Cieľ:
Starý Smokovec
auto
Tatranská polianka - Sliezky dom - Poľský hrebeň - Východná Vysoká - Poľský hrebeň - Dolina Zamrznutého plesa - Sedlo Prielom - Zbojnícka chata - Hrebienok - Starý Smokovec